سوشل-حدیثِ نفس!‏ - گفتن

گفتن

λεγειν

تفاوتِ شبکه‌های اجتماعی را می‌توان به‌صورتِ مُخَلَّصْ از جملاتِ مشوّقِ ایجادِ پست‌شان فهمید:

گوگل‌ریدر (خدابیامرز): «پُست اِ نوت» یا «نوت این ریدِر».
فیس‌بوک: «وات‌ز آن یور مایند؟»
توییتر: «وات‌ز هَپن‌ینگ؟»
گوگل‌پلاس: «شِیر وات‌ز نیو...»

و این‌ میان طبیعتا بُرد با کسی‌ست که بیش‌تر بتواند آن‌چه اینان می‌خواهند نباشد! یعنی یا کُلا عضو نشود و یا اگر بنابه‌ خواست و نیازی مجبور  به عضویت شد، سعی کند پارادایمْ را عوض کند و فضا را به سمت و سویی دیگر ببرد یا لااقل سواریِ مجانیِ کم‌تری بدهد. و یک تفاوتِ ماهویِ دیگر را هم از این مقایسه می‌توان متوجه شد و آن چیزی نیست جز هوش‌مندیِ شرکتِ گوگل که سعی نکرده با پرسشی صریح مخاطب‌ش را مواجه کند. بل‌که سعی کرده با امکانِ اشتراکی که در اختیارِ او قرار می‌دهد به پاسخ‌ یا نیازش برسد.

نوشته شده در پنجشنبه ۸ دی ۱۳٩٠ساعت ٤:٢٢ ‎ب.ظ توسط محمّد مهدوی‌اشرف نظرات () |